Ett steg framåt för Team Hi5 OIK Race – trots teknikstrul x 3
Det andra framträdandet i Långloppscupen för Team Hi5 OIK Race, Lida Loop Mountainbike Race, blev kanske inte vad teamet hade hoppats på. Men det betyder inte att det saknades glädjeämnen. Tvärtom! Till följd av tekniska problem för teamets båda deltagare för dagen, Henrik Enberg och Henrik Blom, så uteblev dock de riktigt fina resultaten. Teknikstrulet till trots så visade båda åkarna på en uppåtgående formkurva och med sin 27:e placering noterar Henrik Enberg också teamets bästa placering hittills. Samuel Brännlund, gårdagens vinnare i Kraftloppet, tvingades i sista stund att ställa in sitt deltagande i Lida Loop till förmån för att prioritera en delvis en krasslig familj på hemmaplan.
Teamet, idag beståendes av Henrik Enberg och Henrik Blom, möttes upp på tävlingsarenan vid 9-snåret på morgonen. Blom hade fått en skön nattsömn i bussen efter ankomst vid ca kl 01 efter nedresan från Kraftloppet. Cyklarna placerades i startfållan (led 2) ca 1 h innan start och sedan rekades starten uppför skidbacken och lite olika vägval diskuterades. Startskottet gick och det blev direkt maxfart uppför backen. Henrik Enberg öppnade starkast och kunde efter lite bra kurvtagning landa i ca topp 25. Ungefär halvvägs in i den första loopen på det första riktiga stigpartiet slog oturen till. Punktering på framhjulet och en reva i däcket gjorde att det blev stopp för reparation medan 150-talet cyklister (elit och motion) hann passera. Efter lite stiltje efter punkteringen fick Henrik upp farten igen och började sakta men säkert att plocka placeringar. Vid passeringen efter första loopen låg han på en 43:e plats, 7:52 bakom täten. Att på den bitvis så tajta banan komma förbi och tjäna placeringar bland både motionärer och elit blev minst sagt en rejäl utmaning under resten av loppet. Detta till trots så noterande Henrik 20:e snabbaste tid på både loop 2 och loop 3 vilket gjorde att han klättrade stadigt i resultatlistan och till slut kunde rulla in på en stabil 27:e plats, 14 minuter och 23 sekunder efter täten. Även om resultatet innebär ett fall framåt med teamets första topp 30-placering så konstaterar vi att en topp 20-placering definitivt var inom räckhåll om det inte hade varit för det ca 5 minuter långa tekniska stoppet på första loopen.
För Henrik Blom skulle det visa sig bli dubbel otur. Efter att inledningsvis ha fastat bakom några krascher längs elljusspåret avancerade han sig uppåt allt eftersom under loop 1, och vid passeringen på väg ut på loop 2 höll han en stark 30-placering ca 4 minuter efter täten. Tidigt på loop 2, på ett tekniskt parti med mycket stenhällar, var olyckan framme. Henrik fick ett rejält genomslag på bakhjulet som resulterade i en sprucken bakfälg och pyspunka. Två km senare var däcket tomt på luft och Henrik tvingades stanna för att pumpa med hjälp av en patron. Ytterligare två kilometer senare var däcket tomt igen och först då upptäckte Henrik att fälgen var sprucken. Det blev att stanna på nytt för att lägga i en slang och pumpa igen. De dubbla punkteringar skapade fritt fall i resultatlistan och vid passeringen på väg ut på tredje loopen hade Henrik ramlat ner till en 50:e plats, dryga 31 minuter bakom täten. Trots att alla chanser till en hygglig placering med detta var över fullföljde Henrik loppet och lyckades kriga hela vägen in i mål där han till slut landade på en 47:e plats i resultatlistan. Förutom en stark inledning av loppet kan vi också konstatera att Henrik gasade på för fullt hela vägen in över mållinjen. Från ”förvarningen” på väg in på Lida Arena och in till mållinjen har han 11:e bästa tid i hela startfältet!
Även om de riktigt fina resultaten uteblev ytterligare en deltävling, så saknas inte glädjeämnen att ta med sig i den fortsatta jakten på placeringar i Långloppscupen. Både Enberg och Blom visade att det finns kapacitet i benen till betydligt bättre resultat än vad dagens resultatlista skvallrar om, och att formen verkar vara uppåtgående råder nog inga tvivel om. Att i Långloppscupens allt hårdnande konkurrens klara en topp 30-placering trots punkteringsstopp vittnar inte minst om både mental och fysisk styrka. Där Henriks knappa 15 minuters tidsdifferens till täten idag räckte till en 27:e-plats, hade motsvarande insats så sent som för två år sedan inneburit 10 placeringar högre upp i resultatlistan. Henrik Bloms 2:a plats från gårdagen, inledningen på dagens lopp och farten den avslutande kilometern in i mål säger oss också att större saker lurar runt hörnet.
I den teaminterna kampen om Långloppscupen tar Henrik Enberg över tätpositionen och går med dagens 24 färska poäng upp till 38 poäng totalt. Henrik Blom lägger 4 nya poäng till sin tidigare skörd på 20 och ligger därmed på 24 poäng. Totalt i Långloppscupens sammanställning innebär det att Henrik Enberg avancerar hela 16 placeringar från 58:e till en 42:a plats och att Henrik Blom ramlar ner nio placeringar från en 45:e till 54:e plats. För Samuel Brännlund och Viktor Knutsson återstår fortfarande att få upp sina första poäng på resultattavlan.
Nu dröjer det nästan en månad till teamets nästa framträdande på Långloppscupen, vilket blir på Mörksuggejakten i Rättvik söndagen den 9:e juli. Då kommer minst tre av teamets deltagare att stå på startlinjen igen, revanschsugna och hungriga efter att flytta fram positionerna ytterligare. Fortsättning följer!
Citat från teamets medlemmar:
Henrik Enberg: ”Kom iväg hyfsat och låg bland topp 25 när jag körde punktering på framhjulet. Luften pyste snabbt ur däcket, låg antagligen för tight på hjul och såg inte en spetsig sten och fick en reva mitt uppe på däcket. Plockade av hjulet och la in en slang direkt och pumpade upp med patron. Hyfsat smidigt men drygt 150 pers hann nog passera. Kom in i ett bra tempo men hade många att ta mig förbi. Fastande lite här och var och gjorde några omkörningar som kanske inte var så snygga. Plockade en hel del placeringar under slutet av loop 1 och under loop 2. Under loop 2 och loop 3 höll jag samma tempo som topp 20 vilket jag är väldigt nöjd med.”
Henrik Blom: ”Hade kommit in ett bra flyt om än lite känning i benen från tävlingen igår. Fick ett rejält genomslag på bakhjulet i början av loop 2 och upptäckte 2 km senare att luften var slut. Tryckte i en halv patron men bara 2 km därefter var däcket tomt igen då och jag fick återigen stanna, lägga i en slang och pumpa upp däcket med sista halvan av patronen. Det var först nu som jag också upptäckte att fälgen hade spruckit. Den första känslan efter lagningen vara att bryta loppet, men jag tog mig samman, litade på att fälgen skulle hålla och krigade på så gott skallen tillät hela vägen fortsatt genom loop 3 och ända in i mål. Nu en lång hemresa och omladdning till vår tävling Obbola Challange på hemmaplan. Hoppas det kommer ett gäng starka cyklister till start för nu är vi revanschsugna!”