[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.18.8″][et_pb_row _builder_version=”3.18.8″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.18.8″ text_font=”||||||||” header_font=”||||||||” background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]Efter 2018 års problemfyllda Andalucia Bike Race blev 2019 års upplaga verkligen den revansch som Team Hi5 OIK Elits två ”Henrikar” hade hoppats på. Med Henrik Enberg på en 27:e plats och Henrik Bloms på en 28:e av de totalt 107 startande gör ryktena gällande att detta kan vara den andra och tredje bästa placeringen någonsin av svenska deltagare (Michael Olsson tot. 24 2017). Detta i ett av världens tuffare etapplopp med stora delar av den yppersta världseliten på plats i startfältet.
Den interna kampen mellan Henrik och Henrik blev också en rysare. Henrik Blom tog hem fyra av de sex etapperna men Henrik Enberg tog hem totalen med en marginal på 2 min och 6 sek efter 16 h och 18 min cykling! Teamets tredje deltagare, Viktor Knutsson, startade även han mycket starkt i tävlingen, där han efter två etapper låg bra med sina lagkamrater. Dessvärre gjorde en krånglande mage att han var tvungen att avbryta den 3:e etappen, och därmed diskvalificerades han ur totalställningen. Resterande etapper körde Viktor som så kallad ”outcast”, med dagliga starter från sista startled. En position som gav usla förutsättningar för snabba etapptider, med som i gengäld gav massor med träning på omkörning av långsammare cyklister. Allt sammantaget får vi i teamet summera en fantastisk upptakt på säsongen som skvallrar om att spännande tider ligger framför oss när väl säsongen drar igång på hemmaplan.
Läs mer om Henriks, Henriks och Viktors egna upplevelser av de fyra sista etapperna på tävlingen här nedan:
Henrik Enberg
Etapp 3: En etapp med en tuff kuperad start och många roliga tekniska utförskörningar där det blev teamkörning med Blom under stora delar av etappen. Var dock inte lika pigg som Blom på slutet så fick släppa iväg honom den sista biten.
Etapp 4: Körde ihop med Blom första 7-8 km sen gick snöret långsamt av, körde hårt men kontrollerat och höll mig ifrån missöden hela vägen till mål.
Etapp 5: Segstartad på den sk ”Buffstage”. Kom igång och ikapp gruppen där Blom var med. Nu blir det trevlig teamkörning hann jag tänka. Fick punka, blåste patron, räckte ej, fick pumphjälp av åskådare och en gel i lugn och ro och sen bra fart och känsla in mot mål.
Etapp 6: Kontrollerat i första stigningen och jobbade mig in i loppet. Plockade placeringar och kom ikapp en stor grupp där bland annat Blom var med. Vi kom lös med några till, kom om några fler och gasade på mot mål. I mål som 20 och 21 totalt men tydligen hade både vi och många andra kört fel, så tävlingsledningen beslutade räkna tiden vid checkpoint 2 istället för vid mållinjen. Lite synd för oss då vi rättvist hade kört om 10-12 pers till innan målgång. MEN jäkligt nöjd och glad i mål hur som!
Henrik Blom
Etapp 3: Tuff start i böljande bränt terräng, men kom in bra i det efter 5 km. Av en slump blev det teamkörning med Enberg och vi höll igen uppför och tog ikapp på häftiga tekniska utförslöpor. Känner mig stark sista 5 km så klämmer ut det jag har kvar.
Etapp 4: Höll mig långt fram på asfalten första 5 km. Var dock nära att stryka med då det var nära stor krasch framför. Fick gå på rött första 5 km på grusväg för att hänga med på lösa kurviga grusvägar. Sedan kontrollerat och höll ihop det bra men tappade några placeringar sista 7 km då vevlagret började strula.
Etapp 5: Start med 10 km klungkörning där jag försökte hålla mig långt fram för att undvika strul. Där vägen vek upp på en grus exploderade fältet och jag hamnade in en grupp där jag fick dra mkt. Enberg anslöt ca halvvägs, men punkade kort därefter. Körde på bra sista milen och hängde av alla utom två som tyvärr hade krafter gömda och spurtade om mig sista 100m efter att jag dragit nonstop sista 15 km.
Etapp 6: Spände bågen och körde hårt i första backen (ca 15 min) hamnade i en grupp på ca 10-15 och många dragvilliga, och behövde därför inte göra mer än min del i dragjobbet. Sista 15km var mer tekniska och Enberg anslöt och såg till att hålla uppe farten i utförskörningarna. Vi avslutade starkt och var i toppen av gruppen i mål. Dock var skyltningen på ett ställe sista 10km, så bristfällig att halva fältet genat och missat ca 1,5km. Därför användes andra mellantid som placering för etappen och tid för totalen. Därför slutade vi som 40 och 42, istället för ca 30 på den sista etappen.
Viktor Knutsson
Etapp 3: Magen strejkade så att maginnehållet kom upp både ena och andra vägen under etappen. Stannade totalt tre gånger och i näst sista backen var jag yr och förmodligen lite uttorkad så jag bröt där.
Etapp 4: Ja idag var känslan bra. Startade längst bak av alla så det blev omkörningar mest hela dagen. Galet vilka köer det blir i branterna och på stigarna i början aldrig varit med om något liknande.
Etapp 5: Startade i vanlig ordning sist. Idag var det lättare att köra om i början så jag kunde ta ganska många placeringar på asfalten och på grusvägarna innan det blev uppför. Tyvärr hoppade kedjan in mellan kassett och hjul på ett väldigt dålig ställe så jag blev passerad av många igen. Resten av etappen var det svårare att köra om säkert men så fort vi kom ut på asfalten eller grusvägar tog jag lite placeringar här och där. Kändes bra hela vägen in i mål och jag passade på att verkligen njuta av de häftiga stigarna.
Etapp 6: Idag var det svårare att köra om eftersom det tydligen var ytterligare 300 motionärer som körde endast dagens etapp och startade naturligtvis före mig. Hann bara om dessa cyklister innan första backen där det var kö hela vägen upp, motivationen att köra hårt hela vägen försvann då eftersom det bar svårt att köra om resten av etappen, körde lite lagom hårt in i mål.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]